fbpx

Expeditie Noord

Met het residentieprogramma Expeditie Noord geeft Festival De Oversteek sinds 2016 jaarlijks de mogelijkheid aan beeldend kunstenaars om voorafgaand aan het festival nieuw werk te ontwikkelen op locatie. Expeditie Noord biedt tijdens het festival een beeldende kunstvertaling van het Gelderse rivierenlandschap. Hoe bezien kunstenaars de ontwikkeling van lege polder tot dynamisch, stedelijk Rivierenpark? Door het werk dat beeldend kunstenaars tijdens het festival presenteren, kijken bezoekers naar het landschap door hun ogen, leren het opnieuw kennen én waarderen. De speerpunten in de komende jaren zijn voor Expeditie Noord opkomende kunstenaars die met hun werk een reflectie geven op de demografische veranderingen in het Gelderse rivierenlandschap, de nieuwbouw en een nieuw stadsdeel in wording.

Expeditie Noord beoogt een artistiek hoogwaardig resultaat. Een gedegen curator stelt het programma samen, en let hierbij scherp op artistieke keuzes en de professionele achtergrond van kunstenaars. In 2016 en 2017 was dit Lieke Wouters, ook curator van Oddstream, in 2018 de talentvolle beeldend kunstenaar Maaike Jaspers, die in 2015 met het Stokroos Stipendum een solopresentatie realiseerde in Berlijn. In 2019 realiseerde Herman van de Muijsenberg, ook curator bij Museum Het Valkhof en Extrapool, Expeditie Noord.

Vanaf 2020 zal Derde Wal curator zijn van Expeditie Noord.

Ervaringen van kunstenaars (editie 2019)  

Lola Bezemer: ‘De werkperiode die maar een week lang was, het kortstondige karakter van het festival en de locatie van de residentie, maakte een experimentele benadering noodzakelijk. Voor het eerst sinds lange tijd heb ik in Nederland een solo-performance gepresenteerd’.

Ide André ‘Een korte en intensieve werk periode met kleine gezamenlijke groep collega kunstenaars als deze is van grote meerwaarde. Het dwingt je als maker snel te reageren en daardoor tot de kern te komen van je werk […] Daarnaast bracht de bijzondere ”primitieve” locatie van het verblijf, de Stadsnormaden, een extra verfrissende dimensie die ik bij andere gelijkwaardige werk periodes niet eerder ben tegen gekomen’.

Domas van Wijk ‘Met dit project heb ik geleerd dat ik niet alles hoef te controleren en dat een beeld ook erg makkelijk en simpel kan zijn zonder dat het in kracht verliest. Door de afwezigheid van stroom en andere gemakken waar een White-cube meestal van voorzien is, moest ik nu noodgedwongen werken met de omgeving. Dit streef ik altijd na maar het is nu pas echt gelukt’.